Wish list 2002 bol predložený Podnikateľskou alianciou Slovenska (PAS) politickým stranám v období pred voľbami do Národnej rady, ktoré sa konali v septembri 2002. PAS vtedy vyzval politické strany, aby jasne deklarovali svoj postoj k jednotlivým bodom Wish listu. Počas rokov 2003 a 2004 sa na Slovensku udiali významné zmeny vo viacerých oblastiach spoločenského a hospodárskeho života. V období šiestich mesiacov od polčasu volebného obdobia tak bolo možné zhodnotiť praktické dopady týchto opatrení na spoločnosť a podnikateľské prostredie. PAS sa preto rozhodla zhodnotiť, do akej miery boli jej predvolebné požiadavky naplnené a ako podnikatelia vnímajú výsledky práce vlády SR a parlamentu vykonanej v prvej polovici volebného obdobia.
Požiadavky PAS |
Miera naplnenia požiadaviek (v %) |
1. Poskytnutie záruk na vykonanie krokov potrebných na vstup Slovenskej republiky do EÚ a NATO a na zabezpečenie zodpovedajúceho zastúpenia SR v týchto zoskupeniach. |
89,3 |
2. Dosiahnutie vyššej kvality, stability a jednoznačnosti právnych predpisov, čím by sa znížili možnosti ich zneužívania vo forme korupcie, svojvôle a subjektivizmu. |
60,0 |
3. Razantné a jednoznačné kroky zamerané na zvýšenie nedostatočnej vymáhateľnosti práva, skvalitnenie práce súdov a polície. |
42,9 |
4. Zefektívňovanie úlohy štátu v ekonomike, redukcia neefektívnych a nadbytočných kapacít štátnych inštitúcií, zníženie byrokracie a skvalitnenie práce týchto inštitúcií. |
51,4 |
5. Zabezpečenie reálneho prechodu kompetencií z vlády na nižšie územné celky, vrátane ich finančného zabezpečenia. |
65,7 |
6. Zníženie odvodového zaťaženia, aby neobmedzovalo hospodársky rast, ale aby prispelo k zníženiu vysokej miery nezamestnanosti. |
45,1 |
7. Podpora proinvestičného prostredia pre domácich i zahraničných podnikateľov, vrátane dosiahnutia väčšej pružnosti trhu práce. |
75,0 |
8. Vykonanie reformy v zdravotníctve a školstve, aby príslušné inštitúcie zohľadňovali reálne možnosti a potreby spoločnosti a aby pracovali efektívne. |
63,9 |
9. Prijatie penzijnej schémy založenej najmä na zodpovednosti jednotlivca, lebo odkladanie dôchodkovej reformy môže už najbližšie roky spôsobiť vážne ekonomické otrasy. |
85,4 |
10. Rozvoj aktivít zameraných na presadzovanie etiky a potlačenie korupcie v spoločnosti. |
53,2 |