Apr 112013
 
 11. Apríl 2013

Výsledky projektu Protikorupčná iniciatíva PAS

Priemerný úplatok pri udeľovaní zákaziek alebo dotácií je podľa prieskumu medzi podnikateľmi 13% z ich celkovej hodnoty. Len pri verejných zákazkách tak ide ročne o pol miliardy eur. Vyplýva to z výsledkov projektu Protikorupčná iniciatíva PAS, ktorý Podnikateľská aliancia Slovenska realizovala v uplynulom období v spolupráci s Transparency International Slovensko a Inštitútom pre ekonomické a sociálne reformy INEKO.

Projektom chcela PAS reagovať na skutočnosť, že podnikatelia vnímajú problém korupcie ako veľmi vážny. Kým v roku 2006 v prieskume PAS označili korupciu ako štvrtú najvážnejšiu bariéru podnikania na Slovensku, o štyri roky neskôr sa korupcia dostala na úplný vrchol rebríčka. Výsledky Indexu podnikateľského prostredia z minulého roka rovnako označujú korupciu ako jednu z najväčších dlhodobých bariér podnikania. S cieľom zintenzívniť boj proti korupcii sa PAS rozhodla spracovať analýzu korupcie v podnikateľskom prostredí a navrhnúť opatrenia na jej obmedzenie.

Popri odhadnutí priemernej výšky úplatkov, podnikatelia identifikovali ako korupčne najrizikovejšie kontrakty s ministerstvami, inštitúciami poskytujúcimi peniaze zo štrukturálnych fondov, ostatnými ústrednými orgánmi štátnej správy a orgánmi vyšších územných celkov. Pozitívne vyznieva zistenie, že podnikatelia, ktorí majú priamu skúsenosť s obchodovaním so štátom, vnímajú korupciu ako menej rozšírenú v porovnaní so všeobecnými názormi podnikateľskej sféry. To však neznamená, že sa tomuto problému netreba venovať. Podľa Transparency International je z hľadiska korupcie až 61 krajín sveta hodnotených lepšie ako Slovensko.

Problém nespočíva v nedostatočnej legislatíve. Z formálneho hľadiska má Slovensko protikorupčné zákony a kontrolné mechanizmy na úrovni európskych štandardov, no zaostáva v ich praktickej aplikácii. PAS preto nenavrhuje radikálne zmeny legislatívy, ale zameriava svoje odporúčania na zvyšovanie transparentnosti pri správe verejných vecí, podporu aktivít na odhaľovanie a nahlasovanie korupcie a ochranu pred nepoctivým lobingom.

Jedným z hlavných protikorupčných opatrení je podľa PAS posilňovanie mechanizmov skladania účtov predstaviteľov verejnej správy voči verejnosti cez zvyšovanie kvality zverejňovania informácií a ich nezávislého hodnotenia. Preto PAS zaradila medzi hlavné odporúčania vytvorenie verejného registra politických nominácií vo verejnej správe s cieľom prepojiť riadiace úspechy či neúspechy priamo s politickými stranami. Na zlepšenie situácie vo fungovaní firiem s majetkovou účasťou štátu a samospráv PAS navrhuje zverejňovať životopisy a manažérske zmluvy – vrátane odmien a iných benefitov – manažérov firiem s majetkovou účasťou štátu a samospráv, podmieniť platnosť týchto zmlúv ich zverejnením, naviazať výšku benefitov na plnenie firemných cieľov a harmonizovať reportovanie ukazovateľov výkonnosti týchto firiem.

Odhaľovanie a nahlasovanie korupcie môže podľa autorov analýzy posilniť najmä podpora nahlasovateľov nekalých praktík (whistleblowerov) zákonom s dôrazom na ich právnu ochranu. Tá by mala umožniť najmä ochranu pred šikanovaním či prepustením z práce. Za zváženie stojí aj zvýšenie motivácie nahlasovateľov zavedením odmeny, ktorá by bola odvodená od ušetrených peňazí pre štát, podobne ako to funguje v USA.  Ďalším silným protikorupčným nástrojom je aktivita médií. Jeho účinok však na Slovensku oslabuje možnosť trestne stíhať autorov za ohováranie. V záujme podpory odvahy novinárov autori analýzy navrhujú zrušiť možnosť trestného stíhania za ohováranie a ponechať tak len možnosť žaloby v rámci občianskeho konania. Kriminalizácia ohovárania neexistuje vo Veľkej Británii, USA či na Novom Zélande. Zrušilo je i viacero európskych krajín, vrátane Chorvátska, Estónska a Rumunska.

Treťou líniou sú opatrenia na obmedzenie neférového lobingu. Hoci PAS vníma lobing pozitívne – ako prirodzenú súčasť demokracie a nástroj na komunikáciu dôležitých informácií a spätnej väzby od podnikateľov k politikom, uvedomuje si možné  riziko korupcie spojené s presadzovaním individuálnych záujmov smerujúcich k zvýhodneniu úzkej skupiny subjektov na úkor väčšiny. Na zmenšenie tohto rizika PAS navrhuje sprehľadniť agendu stretnutí politických nominantov vo verejných funkciách s reprezentantmi záujmových skupín a v prvom kroku odporúča zaviesť a zverejniť elektronické návštevné knihy inštitúcií riadených politickými nominantmi. Ako rizikové vníma PAS poslanecké pozmeňovacie návrhy zákonov, ktoré môžu zásadným spôsobom ovplyvniť konečnú podobu zákonov a verejnosť ich v súčasnosti nemôže pripomienkovať. Autori analýzy preto navrhujú vytvoriť priestor na verejné pripomienkovanie poslaneckých pozmeňovacích návrhov prednesených v rámci druhého čítania a podmieniť možnosť ich predloženia na rokovanie Národnej rady SR ich včasným zverejnením na internetovej stránke NR SR.

Autori analýzy sú si vedomí toho, že znižovanie úrovne korupcie v spoločnosti je náročný, no nie beznádejný a samoúčelný boj. Korupcia okrem priamych finančných škôd zasadzuje vážne rany morálke spoločnosti a deformuje motivácie ekonomických subjektov. Zvýšené transakčné náklady, nedôvera, nepredvídateľnosť v ekonomických a právnych vzťahoch tlačí ekonomické subjekty do suboptimálnej rovnováhy, v ktorej sa viac oplatí nespolupracovať a hrať na úkor iného. Ekonomika tým prichádza o časť rastového potenciálu. Vyspelosť, životná úroveň a sociálne štandardy krajín severnej Európy môžu byť pre Slovensko pozitívnou motiváciou, že znižovanie rozsahu korupcie na najnižšiu možnú úroveň sa oplatí.

OPATRENIA NA OBMEDZENIE KORUPCIE V PODNIKATEĽSKOM PROSTREDÍ
(plné znenie analýzy)

V rámci projektu boli vytvorené a publikované nasledujúce sprievodné materiály:

VÝSLEDKY PRIESKUMU PAS O KORUPCII V PLNOM ZNENÍ (prezentované verejnosti v septembri 2012)

LOBING A NÁSTROJE JEHO REGULÁCIE

PAS osobitne ďakuje spoločnostiam FIPRA Slovakia, s.r.o., Google Slovakia, KPS Poradenské centrum s.r.o., Mgr. Peter Serina, advokátska kancelária, s.r.o., nebotra s.r.o., RELAS, s.r.o., Soitron, a.s., za finančnú podporu, ktorá umožnila realizáciu projektu.